သိပၸံ ႏွင္႔ အႏုပညာကို ေအာင္သြယ္ျခင္း

ယေန႔ကမာၻမွာ ကၽြန္ေတာ္တို႔ အေနနဲ႔ ယဥ္ေက်းမႈ ၂ ခု (သိပၸံနဲ႔ အႏုပညာ) ကို တံတားထိုးေပးႏိုင္မယ္႔ အေတြးအေခၚသမားတစ္ေယာက္ လိုအပ္ေနပါတယ္။ တကယ္လို႔ အဲဒီလူက ၁၅၁၉ မွာ ေသဆံုးသြားတယ္ ဆိုရင္ေရာ? ဘယ္သူေတြမ်ား ဂရုစိုက္ၾကမွာလဲ။


ႏွစ္တစ္ေထာင္ အတြင္း အထူးခၽြန္ဆံုး genius : လီယိုနာဒို ဒါဗင္ခ်ီ ၏ ကိုယ္တိုင္ေရး ပံုတူ : Gjon Mili//Time Life Pictures/Getty Images
ကၽြန္ေတာ္႔အေနနဲ႔ guardian.co.uk အြန္လိုင္း သတင္းစာက သတင္းေထာက္တစ္ေယာက္ ျဖစ္တဲ႔ ေဂ်ာ္နသန္ ဂ်ံဳး ေရးသားခဲ႔တဲ႔ Art v science – at last, the missing link ဆိုတဲ႔ ေဆာင္းပါးထဲက အခ်က္အလက္တစ္ခ်ိဳ႕ကို ဘာသာျပန္ရင္း ကိုရင္တာ ေရးေနၾက ပံုစံမ်ိဳးနဲ႔ ကၽြန္ေတာ္႔ အျမင္တစ္ခ်ိဳ႕ကို ျဖည္႔စြက္ တင္ျပအပ္ပါတယ္။
ေဒါက္တာ ေအာင္ဝင္းထြဋ္

ဂ်ံဳး။ ကၽြန္ေတာ္႔ အေနနဲ႔ မၾကာေသးခင္က အာကာသ သိပၸံအေၾကာင္း ေရးျဖစ္ခဲ႔ပါတယ္။ ေနာက္ တစ္ရက္ မွာေတာ႔ အႏုပညာနဲ႔ ဆိုင္တဲ႔ အေၾကာင္းေတြကို ေရးမိျပန္ပါတယ္။ တစ္ခါတစ္ေလ မွာ သိပၸံနဲ႔ ဝိဇၨာ (အႏုပညာ) ႏွစ္ခု ဆက္သြယ္မႈ ဘယ္လို ရွိႏိုင္မလဲ ဆိုတာကို စိတ္ကူးေနမိပါတယ္။ တကယ္ေတာ႔ အဲလို စိတ္ကူးမိတာ ကၽြန္ေတာ္ တစ္ေယာက္တည္း မဟုတ္ပါဘူး။ သင္႔အေနနဲ႔ သိပၸံျပခန္းကို သြားတဲ႕ အခါမွာ အႏုပညာရွင္တစ္ေယာက္က ျပခန္းကို ျပင္ဆင္ေနတာကို မေတြ႔ရတာ ကံေကာင္းပါတယ္။ အေမရိကန္ ႏိုင္ငံရဲ႕ သဘာဝ သမိုင္း ျပတိုက္မွာ ေက်ာက္ျဖစ္ရုပ္ၾကြင္းတစ္ခုရဲ႕ ပံုတူ အထက္မွာ တာနီယာ ကိုဗက္စ္ ရဲ႕ အဆင္႔ဆင္႔တိုးတက္ေျပာင္းလဲမႈ (အီေဗာ္လူးရွင္း) သစ္ထြင္း ပန္းပုကို ခ်ိတ္ဆြဲထားတာ ေတြ႔ႏိုင္ပါတယ္။
ေအာင္။ ကိုရင္ဂ်ံဳးေရ ခင္ဗ်ားနဲ႔ ကၽြန္ေတာ္ စိတ္ကူးခ်င္းတူပါတယ္။ တကယ္ေတာ႔ ဘာသာရပ္ေတြ ဆိုတာ လူေတြက သဘာဝေလာကႀကီးကို အကုန္အစင္ တစ္ခါတည္း မေလ႔လာႏိုင္လို႔ တစ္ပိုင္းစီ စိတ္ပိုင္း ေလ႔လာ ၾကရတာ ျဖစ္ပံုရပါတယ္။ တကယ္တန္းက အားလံုးဟာ တစ္ခုနဲ႔ တစ္ခု ဆက္စပ္ေနၾကတာပါပဲေလ။ အဲဒီ လ်ိဳ႕ဝွက္ခ်က္ကို နားလည္သေဘာေပါက္ၿပီး လက္ေတြ႔ ေပါင္းစပ္ အသံုးခ်ႏိုင္စြမ္းရွိတဲ႔ သူေတြဟာ genius ေတြ ျဖစ္လာၾကတာပဲ ထင္ပါရဲ႕ေလ။
ဂ်ံဳး။ သိပၸံနဲ႔ ဝိဇၨာ ေတြ ဆံုလိုက္တိုင္းမွာလဲ ေပါင္းစည္းရ ခက္ခဲတဲ႔ ရလာဒ္ေတြ ရေလ႕ ရွိပါတယ္။ ကၽြန္ေတာ္႔အေနနဲ႔ အႏုပညာ စြမ္းရည္ကို သိပၸံနဲ႔ ေပါင္းစည္းဖို႔ ျဖစ္ႏိုင္ေခ်ကို သံသယ ျဖစ္ခဲ႔ဘူးပါတယ္။ လြန္ခဲ႔တဲ႔ ဆယ္ႏွစ္ေလာက္တုန္းက အဂၤလန္မွာ က်င္းပခဲ႔တဲ႔ ေထာင္စုႏွစ္ ပြဲေတာ္ အေဆာက္အဦးေရွ႕မွာ အန္ေတာ္နီ ေဂၚမလီ ရဲ႕ ကြမ္တမ္လူသား ရုပ္တုကို စိုက္ၾကည္႔မိတိုင္း ေၾကာက္ရြံစိတ္ ျဖစ္မိပါတယ္။ အမည္ မေဖၚလိုတဲ႔ ပန္းခ်ီဆရာ တစ္ေယာက္ရဲ႕ ျဒပ္စင္ဇယား လို႔ အမည္ရတဲ႔ ပန္းခ်ီကားကလဲ ရူးေၾကာင္ေၾကာင္ ႏိုင္လွပါတယ္။ ဆိုလိုခ်င္တာက အႏုပညာရွင္ေတြ ဟာ သိပၸံပညာကို ရုပ္လံုးေဖၚတဲ႔ ေနရာမွာ အေတာ္ ကို႔ယို႔ကားယား ျဖစ္ေနပါတယ္။
ေအာင္။ အဲဒီကိစၥက အေတာ္ေတာ႔ အေျပာရခက္သား ဗ်။ တကယ္ေတာ႔ အႏုပညာရွင္ ဆိုတာကိုကလဲ နားလည္ရ ခက္တဲ႔ လူစားမ်ိဳးပဲေလ။ သူတို႔ ေျပာခ်င္တဲ႔ အဓိပၸါယ္ကို သေဘာေပါက္ေအာင္ ႀကိဳးစားရတာကိုက မလြယ္လွပါဘူး။ သူတို႔နားလည္တဲ႔ သိပၸံသေဘာေတြက ကၽြန္ေတာ္တို႔နဲ႔ တူခ်င္မွလဲ တူႏိုင္မယ္ထင္ပါတယ္။ ကၽြန္ေတာ္ကေတာ႔ ပန္းခ်ီ၊ ပန္းပုထက္ ရုပ္ရွင္ ကို ပိုစိတ္ဝင္စားပါတယ္။ စာေရးဆရာ နဲ႔ ဒါရိုက္တာ တစ္ခ်ိဳ႕က သိပၸံပညာကို ေၾကာက္လန္႔စရာ၊ အဆိုးျမင္ရိုက္ကူးခ်က္ေတြ လဲ ၾကည္႔ခဲ႔ဘူးပါတယ္။ တစ္ခ်ိဳ႕အႏုပညာရွင္ေတြအတြက္ သိပၸံဟာ အစြန္းတစ္ဘက္ ေရာက္ေနႏိုင္သလို သိပၸံသမားေတြဘက္ကလဲ အျပန္အလွန္ ရွိႏိုင္မယ္ ထင္ပါတယ္။ ဒါေပမယ္႔ အမ်ားစုကေတာ႔ သမမွ်တမႈကို နားလည္ လက္ခံၾကမယ္ လို႔ ယူဆပါတယ္။ ေပၚလြင္ေအာင္ ေဖၚျပႏိုင္ျခင္းမရွိတာကေတာ႔ တစ္႑ပဲေလ။
ဂ်ံဳး။ ဒီ႔အတြက္ ကၽြန္ေတာ္တို႔ လိုအပ္ေနတာကေတာ႔ သိပၸံပညာကိုေရာ အႏုပညာကိုပါ ႏွံ႕စပ္ ကၽြမ္းက်င္တဲ႔ ပညာရွင္ ဒါမွမဟုတ္ အႏုပညာရွင္လို ေတြးေတာ လုပ္ကိုင္တတ္တဲ႔ သိပၸံ ပညာရွင္ တစ္ေယာက္ ျဖစ္ပါတယ္။ ေနာက္ဆံုးမွာေတာ႔ ကၽြန္ေတာ္႔ အေနနဲ႔ သိပၸံနဲ႔ အႏုပညာ ၾကားက ေပါင္းကူး တစ္ခုကို ေဖၚထုတ္ႏိုင္ခဲ႔ပါတယ္။
၁၅၁၉ ခုႏွစ္မွာ သူေသဆံုးခဲ႔လို႔လည္း ယဥ္ေက်းမႈ ႏွစ္ခု ေပါင္းစည္းရာမွာ အတားအဆီး မျဖစ္ေစခဲ႔ပါဘူး။ ယေန႔ ဘယ္ေမာ္ဒန္ အႏုပညာသမား ကမွ သူ႔လိုမ်ိဳး အသိပညာနဲ႔ စိတ္ကူးယဥ္မႈေတြ ေပါင္းစပ္ထားတဲ႔ သိပၸံပညာရဲ႕ အိမ္မက္ေတြကို ေပၚလြင္ေအာင္ မေဖၚျပႏိုင္ၾကပါဘူး။ ဘယ္အႏုပညာရွင္ကမွ အခုလို ဒီဂ်စ္တယ္ေခတ္မ်ိဳးမွာ လူ႔အဖြဲ႔ အစည္းက ကတိျပဳထားတဲ႔ သုေတသန ေတြ ဆက္သြယ္ေရးေတြနဲ႔ ဒီမိုကေရစီေတြကို ေပၚလြင္ေအာင္ မခ်ယ္မႈန္း ျပႏိုင္ခဲ႔ေသးပါဘူး။
ေအာင္။ ေမာင္ရင္ဆိုလိုတာ မိုနာလီဇာဆိုတဲ႔ ပန္းခ်ီကားကို ဆြဲတဲ႔ အီတလီသား ဒါဗင္ခ်ီ မဟုတ္လား။ သူကေတာ႔ တကယ္႔ ရွာမွရွားဆိုသလိုပါပဲေလ။ အဲ ကၽြန္ေတာ္တို႔ဆီမွာလညး္ စြယ္ယံုရတဲ႔ ေယာအတြင္းဝန္ တို႔ ရွိခဲ႔သားခင္ဗ်။ ပန္းခ်ီဆြဲတယ္လို႔ေတာ႔ မၾကားမိဘူး ခင္ဗ်။
ဂ်ံဳး။ ဟုတ္ပါတယ္ တကယ္ေတာ႔ ကၽြန္ေတာ္ ေျပာေနတာ လီယိုနာဒို ဒါဗင္ခ်ီ အေၾကာင္းပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ သူ႔ ဥာဏ္အေျမာ္အျမင္နဲ႔ သိပၸံနဲ႔ အႏုပညာ ႏွစ္ခု ကို ေပါင္းစပ္ ေရာေမႊၿပီး တကယ္႔ကို အံ႕မခန္းတဲ႔ ထူးျခားတဲ႔ အရာတစ္ခုအျဖစ္ ဖန္ဆင္းခဲ႔တဲ႔သူပါ။ လီယိုနာဒို အတြက္ကေတာ႔ သိပၸံဟာ အႏုပညာ ျဖစ္ေနၿပီး အႏုပညာဟာလဲ သိပၸံပညာ တစ္ခုပါပဲ။ တကယ္ေတာ႔ ဒါဟာ သုေတသန ျပဳခ်က္ တစ္ခုလဲ ျဖစ္ပါတယ္။
ေအာင္။ တကယ္႔ကို ထူးျခားတဲ႔ အျမင္မ်ိဳးရွိတဲ႔ သူပဲဗ်။ ဒန္ဗေရာင္း ေရးတဲ႔ "ဒါဗင္စီ ကုဒ္" စာအုပ္ကို ဖတ္မိမွ တစ္ခ်ိဳ႕ သတိမျပဳမိတဲ႔ အခ်က္ေတြကို ေတြးမိပါတယ္။ သူတစ္ေယာက္တည္းကပဲ ပန္းခ်ီ၊ ပန္းပု၊ အာခီတက္၊ အင္ဂ်င္နီယာ နဲ႔ သိပၸံပညာေတြမွာ တစ္ဘက္ကမ္း ခတ္ေနေလေတာ႔ ဒန္ဗေရာင္းရဲ႕ ပစ္မွတ္ တစ္ခု ျဖစ္သြားရွာေလရဲ႕ဗ်ာ။
ဂ်ံဳး။ လီယိုနာဒိုအေနနဲ႔ မ်က္စိသူငယ္အိမ္ တစ္ခုကို ပန္းခ်ီဆြဲေနတဲ႔ အခ်ိန္ တစ္ၿပိဳင္တည္းမွာ ပံုရိပ္ေတြဟာ အဲဒီ အလင္းဝင္ေပါက္ ေလးကေန ဦးေဏွာက္ထဲကို ဘယ္လို ဝင္ေရာက္သြားတာလဲ ဆိုတာကိုပါ အေျဖရွာေနခဲ႔တာပါ။ သူ႔ရဲ႕ ခႏၶာေဗဒ ေလ႔လာခ်က္ေတြဟာ ေဆးသိပၸံ ကို အမ်ားႀကီး အေထာက္အကူျပဳခဲ႔ပါတယ္။ ဒါေၾကာင္႔ အဲဒီေလ႔လာခ်က္ေတြကို ပန္းခ်ီဆရာေတြသာမကဘဲ ႏွလံုးခြဲစိတ္ကု ဆရာဝန္ေတြကပါ ေလ႔လာၾကရတာ ျဖစ္ပါတယ္။
ေအာင္။ ဘာလုပ္လုပ္ စနစ္တက် ေလ႔လာစူးစမ္းသေလာက္ မွတ္တမ္းေကာင္းေကာင္း ျပဳစုခဲ႔တဲ႔ genius တစ္ေယာက္ပါပဲဗ်ာ။ ကၽြန္ေတာ္တို႔ ေယာအတြင္းဝန္ ဦးဘိုးလိႈင္ႀကီးလည္း ေဆးက်မ္းေတြ၊ ေလာကဓာတ္က်မ္းေတြ အေတာ္ႀကီးေရးခဲေသးသဗ်။ ဥတုေဘာဇန သဂၤဟ က်မ္းဆိုရင္ ခုအခ်ိန္ထိ ေခတ္မီေနတုန္းပဲ။
ဂ်ံဳး။ ကၽြန္ေတာ္႔အေနနဲ႔ ဒါဗင္ခ်ီနဲ႔ မိုက္ကယ္ အိန္ဂ်လို တို႔ ႏွစ္ေယာက္ အေၾကာင္းကို ေရးသားခဲ႔တဲ႔ The Lost Battles စာအုပ္ကို ကိစၥေၾကာင္႔ သုေတသနေတြ နက္နက္ရိႈင္းရိႈင္း လုပ္ျဖစ္ခဲ႔ပါတယ္။ ရလာဒ္ကေတာ႔ ကၽြန္ေတာ္ စိတ္ကူးထဲက ပံုေဖၚခဲ႔တဲ႔ genius တစ္ေယာက္ရဲ႕ စိတ္ကူးေတြထက္ အံ႕ႀသဖို႔ေကာင္းေလာက္ေအာင္ အဆေပါင္းမ်ားစြာ လွပတဲ႔ အိုင္ဒီယာေတြကို မွန္းဆၾကည္႔လို႔ ရခဲ႔တာပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ တကယ္ေတာ႔ ဒါဗင္ခ်ီဟာ ဒီေထာင္စုႏွစ္အတြင္းမွာေတာ႔ ကၽြန္ေတာ္တို႔ရဲ႕ နည္းပညာ အေဆာက္အဦးကို အလွပဆံုး ခ်ယ္မႈန္းႏိုင္ခဲ႔တဲ႔ တစ္ဦးတည္းေသာ အႏုပညာနဲ႔ သိပၸံပညာရွင္ တစ္ေယာက္ လို႔သာ ေကာက္ခ်က္ခ်လိုက္မိပါေတာ႔တယ္ ခင္ဗ်ာ။
ေအာင္။ ကၽြန္ေတာ္႔အေနနဲ႔ ဒါဗင္ခ်ီရဲ႕ တီထြင္မႈ အခ်ိဳ႕ကို ဒစ္စကာဗာရီ ဒီဗီဒီ ေတြ က တဆင္႔ ၾကည္႔ရႈေလ႔လာခဲ႕ဘူးပါတယ္။ ႀကိဳး၊ ပူလီ၊ သံပါတ္နဲ႔ ေခြးသြားစိတ္၊ ကမ္ ေလာက္သာ ရွိတဲ႔ အခ်ိန္က သူလုပ္ျပခဲ႔တဲ႔ အလိုလို လႈပ္ရွားႏိုင္တဲ႔ ခ်ပ္ဝတ္အကၤ်ီ၊ ျပင္သစ္ဘုရင္ကို လက္ေဆာင္ေပးခဲ႔တဲ႔ ျခေသၤ႔ရုပ္ စတာေတြကိုၾကည္႔ရင္း အဲဒီအခ်ိန္က ဒီလူ႔လက္ထဲသာ ကြန္ပ်ဴတာ တစ္လံုးေလာက္ ထည္႔ေပးခဲ႔ႏိုင္မယ္ဆိုရင္ ဘာမ်ား ျဖစ္သြားႏုိင္မလဲ ဆိုတာကို ေတြးစရာ ျဖစ္လာပါတယ္။
     ဆာအာသာ ကိုနင္ဒိြဳင္း ဟာ သူ႔ရဲ႕ ဇာတ္ေကာင္ ရွားေလာ႔ခ္ဟုမ္းကို ဖန္တီးခဲ႔စဥ္က ဆန္႔က်င္ဘက္ အရည္အေသြးေတြကို တမင္တကာ ထည္႔သြင္းေပးထားခဲ႔တာ ျဖစ္ပံုရပါတယ္။ စဥ္းစားေတြးေခၚႏိုင္စြမ္း ျမင္႔မားသလို သန္မာျဖတ္လတ္တယ္။ မႈခင္းဆိုင္ရာ သိပၸံပညာ ကို နက္နက္ရိႈင္းရိႈင္း နားလည္သေလာက္ တေယာေလး တစ္လက္နဲ႔ ဦးေဏွာက္ကို အနားေပးတတ္တဲ႔ ရွားေလာ႔ခ္ဟုမ္းရဲ႕ စတိုင္ဟာ ကၽြန္ေတာ္တို႔ရင္ထင္မွာ ရွင္သန္ စြဲက်န္ရစ္ခဲ႔ တုန္းပါ။ သိပၸံပညာရဲ႕ တိက်မႈေတြကို အႏုပညာရဲ႕ လွပ သိမ္ေမြ႔တဲ႔ ေကာက္ေၾကာင္းေတြနဲ႔ အနားကြပ္လိုက္တဲ႔ အခါမွာ ၿပီးျပည္႔စံုတဲ႔ ပန္းခ်ီကား တစ္ခ်ပ္ ျဖစ္လာသလိုပါပဲ။ ဒါေပမယ္႔ တကယ္ေတာ႔ ဒါဟာ စိတ္ကူးထဲက ဇာတ္ေကာင္ပဲ ရွိပါေသးတယ္။ လူတိုင္းသိတဲ႔ ဥပမာ တစ္ခုကေတာ႔ ကၽြန္ေတာ္တို႔ရဲ႕ ဥာဏ္ႀကီးရွင္ အိုင္းစတိုင္းပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ ခက္ခဲနက္နဲ႔ တဲ႔ ၿပႆနာေတြကို ေခါင္းပူေအာင္ စဥ္းစားၿပီးတိုင္းမွာ တေယာေလး တစ္လက္နဲ႔ အနားယူတတ္တဲ႔ သူ႔ဘဝကို အားက်မိပါတယ္။ ကၽြန္ေတာ္သိထားတဲ႔ ေနာက္တစ္ေယာက္ကေတာ႔ "ကစားတဲ႔ ပါေမာကၡ" လို႔ နာမည္ႀကီးတဲ႔ သိပၸံပညာရွင္ ရစ္ခ်တ္ဖိုင္းမန္း ပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ ကဲ စာဖတ္သူတို႔ အေနနဲ႔ေရာ ကိုယ္႔ကိုယ္ကို ေမးၾကည္႔ၾကေစခ်င္ပါတယ္။ ကၽြန္ေတာ္တို႔ ဘဝမွာ နည္းပညာေတြ၊ သိပၸံပညာေတြနဲ႔ အႏုပညာကို ဘယ္လို အခ်ိဳးနဲ႔မ်ား ေရာသမေမႊၾကရင္ ေကာင္းမလဲ ဆိုတာကိုေပါ႔ေလ။
ေဒါက္တာ ေအာင္ဝင္းထြဋ္
Ph.D(E.P) M.P.E.I
http://www.engineer4myanmar.com
http://www.wikimyanmar.co.cc

Please Share This Post

Share on Facebook Plus on Google+